Gresskarsuppe med fem ingredienser!

En hjemmelaget suppe som er lett å lage? Som inneholder masse grønnsaker og lite usunt fett? Som du lager enkelt på kort tid, og som i tillegg er fullvegansk - såklart er det mulig. 

- Men smaker den godt, lurer du kanskje. Ja. For å si det mildt. 

Du trenger:

  • 1 flaskegresskar (over en kg)
  • 5 dl kokosvann
  • 1 glass thailandsk grønn curry
  • 3-5 hvitløksfedd
  • redusert grønnsakskraft (eller sterk buljong)

Er du klar? Her er min nye favorittsuppe - og du vet jeg er litt av en suppegjøk - så det sier ikke lite! 

Del flaskegresskaret i to og skrap ut frøene med en skje. Skjær av skallet og kutt i fingertykke stykker hvis du har god tid, og mindre terninger hvis du har dårlig tid. Ovnsbak i ca 30 min på 140-160 grader - eller til bitene er myke.

Legg hvitløksfeddene på en fjøl og "knus" dem ved å presse siden av knivbladet mot dem til de blir helt flate. Plukk av skallet og ha hvitløken med litt olivenolje i en stekepanne. Ha i 2-5 ss grønn curry og la dette surre i etpar minutter på medium varme. 

Spe ut med kokosvann og smak til med kraft. Når denne "basen" er så sterk at du griner litt på nesa når du tar en skje - blander du den med gresskarbitene og kjører sammen. Ikke bruk all væsken med en gang, ta det litt om litt.

Blir suppen litt for tykk når du har brukt alt gresskaret, kan du spe med vann/kraft.

Vi varierte også opp med å blande inn ris og kikerter for en digg, mettende og litt mildere gryterett.

Sulten på mer? 

Følg gjerne matvrakbloggen på facebookinstagram eller legg meg til på snapchat: piaskevik

Linsesuppe med kokos og korma

Verdens sunneste og beste og letteste og kjappeste suppe? Nja - i min verden iallefall! Før du får oppskriften, må du rett og slett få historien bak, for å kunne sette gleden ved sluttresultatet ordentlig i perspektiv.

Jeg må ha sett ut som en idiot. Joda, jeg hadde gått tidlig fra jobb, tidligere enn vanlig, og joda, jeg hadde forbredt barna på at "når mamma kommer i dag må vi være raske" og så videre. Men - der gikk jeg altså - eller småløp mot bussen, med tre armer for lite. I den ene - en blå IKEApose full av skittent regntøy. I den andre - to sekker, min egen veske og en megasliten femåring. På skuldrene -  en nesten sovende treåring  (med to pinner i hånda som ved et mirakel ikke spiddet øynene mine). Og tross min iherdige innsats for å være ute i god tid - jeg var allerede en time bak skjemaet. 

Men vi rakk bussen! Bussturen i seg selv er en egen historie - så la oss spole frem til kjøkkenet, en raus halvtime senere. Klokken er 16:30. Jeg MÅ gå 17:00 - for jeg skal bli birøkter (det kan du lese mer om her!) og denne ettermiddagen skulle jeg på birøkterkurs klokken 18:00.

La meg være ærlig. Jeg hadde allerede rukket å ringe mannen min (som er på jobb i Hellas for Leger Uten Grenser) og understreket at alt dette var hans feil, og hans feil alene. Og det var først da han rolig og behersket i den andre enden av linjen spurte hva vi skulle ha til middag - at det slo meg. Jeg hadde en knapp halvtime å lage mat på - og ingen IDE om hva vi skulle spise til middag.

Resultatet ble som følger; (i tillegg til at jeg åpenbart ringte Jonas og sa ubetinget unnskyld etterpå)  

  • Jeg rakk kurset
  • Jeg har fått en ny favorittsuppe

Du trenger: 

(Som du sikkert forstår slang jeg denne sammen i hui og hast. Men! Jeg måtte jo lage den igjen for å ta bilder og dele oppskriften her - så målene er litt løse som vanlig. Kom gjerne med tilbakemelding!)

Lik mengde (volum) av følgende:

  • Grovhakket rødløk
  • Grovhakket løk
  • Grovkutta gulerøtter
  • Grovkutta sellerirot
  • Røde linser 
  • Kokosmelk (IKKE bruk lettvarianten, den består av omtrent halvparten vann!)

I tillegg:

  • Kormapaste  (du har ikke tid til å lage den selv, sant? Det er jo litt poenget her! Du kan selvsagt erstatte denne med en annen indisk paste du liker - lol, eller HAR. Jeg brukte ca 3 spiseskjeer)
  • Kraft (til denne oppskriften ca 1,5 liter - eller to store syltetøyglass. Jeg blandet kylling og grønnsakskraft - men bruker du kun grønnsak blir den vegetarisk da altså)

Til pynt: 

  • Yoghurt naturelle 
  • Grovhakket koriander

Kutt grønnsaker. Sleng linser, gulrot og sellerirot sammen med kraften i en gryte og kok opp. Samtidig svetter du løken i litt olje i en stekepanne.

Når løken er blank har du i kormapasten og lar surre i noen minutter.

Husk å fjern skummet som samler seg i toppen av kasserollen som koker! Jeg bare løfter det av med en treskje. 

Når grønnsakene i gryten er myke, har du løk/korma blandingen og kokosmelken i gryten, gir et oppkok og blitser i vei! Jeg lot det være noe tekstur igjen, så jeg finmoste den ikke med stavmikseren. Er den for tynn - beklager jeg. (Ganske sikker på at den ikke blir det altså) Er den for tykk kan du spe på med litt vann eller kokosmelk. 

Topp med en skje yoghurt naturelle og grovkuttet koriander, eller kun koriander hvis du vil ha den vegansk. God hverdagsmiddag! Håper du rekker det!

Sulten på mer? 

Følg gjerne matvrakbloggen på facebookinstagram eller legg meg til på snapchat: piaskevik